Undervisning 5. trinn

De fire skoletimene som har som hovedmål å fremme elevenes egenomsorg og sosial kompetanse, samt øke tanke- og følelsesbevissthet.

Undervisningsopplegget er utviklet for elever på 5. trinn. Jeg anbefaler at det gjennomføres i samarbeid mellom lærer og tilsatt i skolehelsetjeneste, PPT eller annen lavterskeltjeneste for barn og unge. Slik kan lærer som kjenner klassen bruke materiellet i relevante situasjoner også etter at de fire timene er ferdige, prinsippene kan farge klassespråket og fremme klassemiljø. Helsesøster, kommunepsykolog eller annen hjelper som har forebygging av psykiske helsevansker som sin primær-oppgave, vil kunne bidra med spesialkunnskap om og erfaring fra arbeid med kommunikasjon med barn om vanskelige følelser og situasjoner. Ordningen vil også gjøre det lettere for barn som trenger litt ekstra støtte å ta kontakt med helsesøster/skolepsykolog.

Materiell som trengs for gjennomføring:

1)Slides-pakker for bruk i klasseromundervisning

2)Lærerveiledning, last ned

3)Slides-pakke for bruk på foreldremøte

4)Digitalkurset ”Selvsnakk” som ligger fritt tilgjengelig på abup

5)Klassesett av Psykologisk førstehjelp, barn

6) Brukerevaluering

Evalueringsskjema til elev her

Evalueringsskjema til foreldre her

Evalueringsskjema til lærer her

Solfrid Raknes